انواع تیشرت از نظر پارچه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید تیشرت و لباس به آن توجه می‌شود جنس پارچه ای است که در تولید تیشرت از آن استفاده شده است. در ادامه پارچه های رایجی که در ایران برای تولید تیشرت از آنها استفاده میشود را بررسی میکنیم.

به طور کلی پارچه ها از نظر بافت به دو نوع تخت بافت و گردباف تقسیم میشوند. پارچه های تخت بافت ، پارچه هایی هستند که از تار و پود به صورت دو گروه نخ در جهت مخالف بافته شده اند. این گونه پارچه ها که به پارچه های نساجی نیز معروف هستند عمدتاً در تولید پیراهن و تولید مانتو کاربرد دارند. در مقابل پارچه های گردباف فقط از پود و به صورت حلقوی و دایره وار بافته میشوند. از پارچه های گردبافت در تولید تیشرت استفاده میشود و از نظر نوع بافت و نوع نخ به کار رفته تقسیم بندی های مختلفی دارند که برخی از انواع پر کاربرد آنها در ایران بدین شرح است:

تیشرت پنبه ای

پنبه به عنوان یک ماده اولیه طبیعی و ارگانیک از دیرباز مورد استفاده تولیدکنندگان لباس بوده است. نوع یکروی این پارچه ها نسبتاً نازک و خُنک هستند و از محبوب ترین انواع پارچه در تولید تیشرت های آستین کوتاه و تابستانی به حساب می آیند. اصطلاح تیشرت نخی عمدتاً درباره این نوع پارچه ها بکار میرود.
نوع دورو با ضخامت دو برابر مناسب تیشرت آستین بلند و پاییزه و زمستانی می باشند.

تیشرت فانریب پنبه ( فانریپ )

پارچه فانریب ، زیر مجموعه ای از پارچه های گردبافت می باشد که درجه کشسانی بالاتری نسبت به پنبه ساده یک رو دارند. Rib در انگلیسی به معنای کش میباشد. این نوع پارچه ها بیشتر در تولید تیشرت اندامی و تیشرت زنانه کاربرد دارند. بافت کشسان پارچه فانریپ باعث راحتی مضاعف و همچنین افزایش ضخامت پارچه میگردد.

تیشرت پلی استر پنبه

از آنجا که پنبه از الیاف طبیعی گیاه کتان بدست می آید به طور ذاتی دارای عمر نسبتاً پایین ، قیمت بالاتر و آبرفت می باشد. برای مقابله با این ضعف ها به الیاف طبیعی پنبه درصدی پلی استر پنبه اضافه می گردد. هرچه درصد پلی استر پارچه بیشتر باشد ، از راحتی و قیمت تیشرت کاسته می شود.

تیشرت فلامنت

نوع دیگر از پارچه های گردبافت که عمدتاً مصرف ورزشی دارند. این پارچه ها لَخت و سبک می باشند. پارچه فلامنت از پارچه های مصنوعی با رنگ پذیری بالا در چاپ سابلیمیشن است.

تیشرت اسپان

پارچه اسپان زیر مجموعه الیاف مصنوعی و از ترکیب مشخصی از پنبه و الیاف پروپیلن و فلامنت ساخته میشود. عمده استفاده ی تیشرت اسپان در ایران در چاپ سابلیمیشن می باشد. حالت مصنوعی و پلاستیک طور تیشرت های اسپان باعث شده که جز در موارد خاص طرفدار نداشته باشد.

تیشرت جودون

پارچه جودون نوعی بافت یک رو از پارچه های گردبافت می باشد. در تولید تیشرت جودون می توان از هر نخی مانند پنبه یا پلی استرپنبه و یا دیگر انواع نخ استفاده کرد. عمدتاً در تولید پولوشرت ها یا همان تیشرت یقه دار از پارچه ی جودون استفاده می گردد.