چگونه ویروس کرونا نحوه خرید لباس ما را تغییر خواهد داد؟

خرید لباس و کرونا

چگونه ویروس کرونا نحوه خرید لباس و لباس پوشیدن ما را تغییر خواهد داد؟

بر خلاف تصور عموم بزرگترین تغییرات تاریخی مُد ، نه از سالن های مد بلکه نتیجه ی اتفاقاتی هستند که تغییرات بنیادی را در اجتماع به وجود آورده و جامعه را زیر رو کردند. اثرات این اتفاقات باعث به هم زدن عادات های قدیمی و به وجود آوردن روال های جدید در میان مردم و رفتارهای اجتماعی میگردد.

به عنوان مثال در کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم، زنان بیش از پیش به عنوان نیروی کار در بازارکار حاضر شدند و این باعث شد که به جای استفاده از دامن ، بیشتر از قبل از شلوار استفاده کنند. در کشور خود ما نیز تغییرات اساس و بنیادی در لباس زنانه و مردانه نتیجه اتفاقاتی سیاسی نظیر انقلاب اسلامی و یا کشف حجاب بوده است.

با این حال ویروس کرونا چنین تغییرات بزرگی را در پوشاک ما به وجود نخواهد آورد ولی قطعاٌ نحوه ی پوشش و خرید لباس ما خالی از تغییر نخواهد بود.

اول از همه در نتیجه ی دورکاری و کار از منزل در زمان کرونا بسیار از کارمندان به جای استفاده از کت شلوار و مانتو فورم از لباس های راحتی مانند تیشرت و پولوشرت و گرمکن استفاده خواهند کرد. پس دور از انتظار نیست اگر میزان خرید لباس فورم و خرید لباسکار افت داشته باشد. البته کسانی که به عنوان تولیدکننده لباسکار فعالیت میکنند میتوانند با تولید لباسکار ایزوله که این روزها تقاضای بالایی دارد از این فرصت پیش آماده استفاده کنند.

بی شک خود خرید لباس کمتر نیز نتیجه چندین عامل همزمان خواهد بود. اینکه به جهت شیوع ویروس کرونا مردم بیشتر و بیشتر لباس های خود را با مواد شوینده میشویند، باعث میشود که لباس های با کیفیت تر که در به مرور زمان کمتر آسیب میبینند، طرفدار بیشتری داشته باشند.البته کاهش قدرت خرید به وجود آماده در نتیجه تعطیلی بسیاری از کسب و کارها می تواند از عومل موثر در خرید لباس کمتر در زمان کرونا و حتی مدت ها بعد از آن باشد.

اثرجهانی ویروس کرونا بر کشورها نیر قابل تعمل است. ویروس کرونا برای صنعت مد ایتالیا که یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت می باشد و برند های نظیر گوچی ، آرمانی ، ورساچه و پرادا را به جهانیان معرفی کرده مانند یک کابوس میباشد. ویروس کرونا نه تنها باعث کاهش خرید لباس از ایتالیا شده است بلکه بسیاری از کارخانجات تولیدی آن را تعطیل و دچار مشکل کرده است.

برای صنعت پوشاک چین نیز اثری مشابه ایتالیا قابل تصور است با این تفاوت محصولات چینی در بازار بین الملل به عنوان محصولات ارزان و در دسترس شناخته میشوند. بر خلاف تولیدات پوشاک لوکس ایتالیایی ، بسیاری از تولیدات پوشاک چینی از لحاظ قیمت جایگزینی در دنیا ندارند. و آسیب دیدن صنعت تولیدی در چین بسیاری از خریداران کشورهای وابسته را دچار مشکل خواهد کرد.

درکشور ما بالا رفتن قیمت ارز باعث کاهش ورود جنس چینی و رونق تولید ملی شده است. البته هستند بازرگانانی که هنوز تولیدات بی کیفیت چینی را به عنوان برندهای تولیدات کشورهایی نظیر استرالیا و ترکیه با تبلیغاتی فراوان به فروش میرسانند.

در پایان آنچه بدیهی ست اینکه شیوع بیماری کرونا باعث می شود تا انسان در بخش های زیادی از سبک زندگی اقدام به بازنگری کند، روش های تولید و تهیه پارچه از گیاهان و حیوانات ،جابجایی و خرید و فروش پارچه ، پوشاک و لباس در آینده دچار تغییرات زیادی خواهد شد و تدابیر ویژه ای در عرصه حمل و نقل و خرید و فروش لباس اعمال خواهد شد تا از شیوع ویروس ها و بیماری های مسری جلوگیری به عمل آید.

منابع: